2014. május 19., hétfő

Az elmúlt régi szép idők



A kávéfőzőből halk suhogással folyt a pohárba az őrölt kávé. Mindent imádtam a kis házban. A régifajta tusolót, a törött tükröt a kagyló felett, a konyhában a kis fehér hűtőszekrényt, a sarokban zúgó fagyasztót, sőt még a gáztűzhelyet is, amit néha alig tudtam begyújtani. Még azt a rohadt régi tévét is csíptem, amit csak ritkán használtam, ennek ellenére mégis sokszor csak a hangyákat láttam a képernyőn. Olyankor kettőt beleütöttem, és máris működött. Az egyetlen modernebb cucc a házamban egy laptop volt, ami az íróasztalomon hevert. Többnyire csak vészhelyzet esetén használtam azt is, a munkámhoz, vagy ha egy fontos e-mailt vártam. Nem használtam se filmnézésre, se zenehallgatásra. Ha zenét akartam egyszerűen csak feltettem egy bakelit lemezt, és élveztem Elvis Presley hangját, a konyhában táncolva, főzés közben. Az ágyamon egy ősrégi mobiltelefon hevert, ami mostanában egyre többször eljátssza, hogy önálósítja magát, hol kikapcsol, hol nem ér el senki, hol darabokra hullik.
De mit vártam? Szeretem a régi dolgokat, és utálok változtatni, újítani. Úgy szeretem az engem körülvevő világot, ahogy azt mindig is megszoktam. Imádtam kilépni az erkélyre, ahol kilátást nyertem a város egyik legélénkebb területére. A velem szemben levő szürke háztömbökre, amint épp a szennyes lóg a ruhaszárítóköteleken, a kis utcákra, amik az épületek között futottak fel; a sarki pékségre, ahol a kedvenc kenyeremet vettem; az idős hölgyekre, akik nap, mint nap a kispadon ültek, és beszélgettek; a szemben levő zöldségesre; a régi strandra, óriási medencével, amit annyira szeretek; arra a számtalannyi emberre, akik elhaladtak a főúton és a járdákon, mindannyian máson agyalva, és a kedvenc kis kocsmámra, ami ott húzódott meg a háztömbök között. Még azt is tudtam, mi lehet ott, ahol nem láttam a terepet. A lakótelep közepén egy focipálya terült el, mellette pedig egy játszótér, nap, mint nap telis-tele gyerekekkel. A háztömbökön túl pedig egy iskola volt, ahova jártam. Viszonylag régi volt már az épület, 25 éves kb. Kívülről a falak zöldek voltak, belülről pedig ott virított minden sarokban, minden egyes négyzetméteren egy repedés, ami elárulta az öregségét. Viharosabb napokon alighanem „csónakkal tudtunk közlekedni” a termekben, annyira beázott. Az ablakok megreccsentek, amikor kinyitottuk. A wc ajtók tele voltak firkálva olyanokkal, mint: olé, I love you, meg egy csomó ismeretlen férfinévvel. A lépcsőházak annyira szűkek voltak, hogy három ember már nem fért el egymás mellett. Még az a nagy udvar is vonzott, ahol a köveken gyalogoltunk minden szünetben, és ahol leültünk mindig egy fa alá beszélgetni.
Ezek ellenére mit látok most? Mi vesz körül? Minden megváltozott. A nappaliban egy falnyi tévé lóg, amit már nem kell szétvernem ahhoz, hogy legalább egy csatornát fogjon; mellette egy óriási hifitorony, majd’ plafonig érő hangfalakkal, és már nem Elvis énekel a túloldalon; a fürdőben vadiúj zuhanyzókabin illegeti magát, még zenél is; a mosdókagyló fölött egy gyönyörű tükörben néz vissza rám minden nap egy idegen; a konyhában elektromos sütő, ezt az egyet nem is bánom, hisz könnyebb kezelni; mosogatógép; és egy baromi nagy hűtő a sarokban, amiben három hulla elférne + egy feldarabolva. Tudom, előbb utóbb minden tönkremegy, de hiányzik az a sok dolog, amiben felnőttem. Még az a nyamvadt hűtő is, aminek a végén már be kellett csapni az ajtaját, hogy bent maradjon.
Hogy mi hiányzik még? A kocsi. Emlékszem életem első kocsijára, amire magam dobtam össze a pénzemet, amiért megdolgoztam. Szerettem. Egy piros Ladáról van szó, kockalámpákkal. Nem mondhatjuk, hogy valami luxus jármű, de szerettem. Olyan otthonias volt a környezete. A kopott üléshuzat, a visszapillantón lógó illatosító, és a hátsó ülésen heverő pulóverem. Ennek ellenére mim van ma? Egy rohadt Mercédeszem. Egy rohadt fekete Mercédeszem… A huzatok vadiújak, a kárpit tiszta, az autó kényelmes, és teljesen biztonságos. Mellesleg, még csak meg sem kell szerelnem, ha elromlik benne valami, mert vannak olyan emberek, akik megcsinálják helyettem. Még ezt is elvették tőlem. Az élményét annak, hogy én magam szerelhessem meg a saját kocsimat. Ha akarnám, sem tudnám ma már megtenni ezt. Igen, kényelmes kocsi, gyönyörű. Olyan jármű, amiért döglenek az emberek. Csak hiányzik az a rohadt illatosító a visszapillantóról; a remény, hogy a szomszéd városba eljutok négy keréken, és vissza; a kopott kárpit; a régi rádió; és az a nyamvadt pulcsi a hátsó ülésről.
            Hogy mi van az erkélyen túl? Nézd meg magad! Az utakat megjavították, sehol sincs egyetlen bukkanó sem, vagy kátyú. A szemközti háztömb egy részét lebontották, és üzleteket, áruházakat építettek a helyére. Most a zöldséges helyett ott díszeleg egy baromi nagy bevásárlóközpont, Nike bolttal, és egyéb márkás cuccokkal. A sarki kispékség már rég bezárt, a kedvenc újságosom és a kedvenc könyvesboltom már a múlté. Már a strand sem olyan, mint volt. Azt is lebontották, és átépítették. Legalább azt a nagy medencét hagyták volna! A játszótér valószínű elhanyagolva áll, és üresen. A hinta valószínű ott leng magányosan, és a focikapukról is lerohadt a háló. A parkok meg elhagyatottak, és üresek.
Az iskola? Az iskolát felújították. Az egykori zöld iskolám ma már narancssárga színben pompázik. Az épületet beszigetelték, az ablakok le lettek cserélve, a repedések pedig eltűntek a falról. Az udvarról pedig eltűnt a kedvenc fám. Még pár évvel ezelőtt egy vihar csavarta ki. Ballagásom óta egyszer voltam ott az iskolában, azóta sem. Nem is vágyom vissza, hisz már nem azt a benyomást kelti, mint régen. A régi iskolám eltűnésével talán eltűntek az én érzéseim, és emlékeim is, amiket ott éltem át.
És hogy mi történt a kedvenc kis helyemmel? Ott szemben a kisutcák között meghúzódva? Nos, az az egyetlen, ami még mindig ott van. Rácsra és lakatra zárva. A betört ablakon keresztül látni, ahogy bent már minden beporosodott, és a székek lábát beszőtte a pók. És ami a legrosszabb, két éven belül újjáépítik, és a kiskocsmám helyett egy szórakozóhely fog állni, ahova örömmel mennek majd az emberek halálra részegedni, és bulizni.
Szerettem pedig ezt a helyet. Attól függetlenül, hogy kocsma volt, még nem azt jelentette, hogy minden második ember leitta magát, ahogy csak tudta. Nem. Ez annál sokkal több volt! Ide jártunk le minden szombat este a haverokkal. Jókat ittunk a kedvenc sörünkből, de sosem rúgtunk be. Biliárdoztunk, dartzoztunk, olykor pedig csak ültünk a sarokban egy asztalnál, és elfilozofáltunk az élet nagy kérdéseiről.
Így teltek az évek, lassacskán, de boldogan. A szürke háztömbök között. Az omladozó falú iskolában, a játszótéren, a football pályán, ahol annyiszor elestem, és a kedvenc kocsmánkban, ami már a múlté…

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése